Čtení s porozuměním - aktivity

1. DETEKTIVOVÉ
- žáci, podle psaného vzoru nebo ústního zadání, hledají v textu slova/spojení (mohou použít
vyrobenou lupu)
2. DRAMATIZACE
- Žáci nacvičí krátké divadelní představení/ scénku podle textu
3. BADATEL
- Žáci vyberou téma z textu, které je zaujalo, a zapřemýšlejí, co vše k danému tématu vědí/znají
4. NOVINÁŘ
- Žáci vymýšlí k článku název nebo naopak k názvu krátký článek
5. VYPRAVĚČ
- Žáci převypráví text vlastními slovy
6. AUTOR
- Žáci vypráví o postavách z textu (kdo, jaký je, co dělá), dále vymýšlí jejich charakteristiku
7. ILUSTRÁTOR
- Žáci malují obrázek podle děje textu
8. PŘÍBĚHOVÉ MAPY
- Žáci vyplňují mapy podle příběhu
9. PĚTILÍSTEK
- Žáci vymýšlí/doplňují pětilístek podle zadání
10. ANO/NE (I JAKO TEPLOMĚŘ)
- Žáci odpovídají na otázky k textu krátkými odpověďmi ano-ne
- Teploměr: žáci si stoupnou na stranu třídy „ano“ „ne“ nebo někam mezi
11. VOLNÉ PSANÍ
- Žáci píší během stanoveného času první myšlenky, které je napadají k danému tématu
12. OBRÁZKOVÁ OSNOVA
- Žáci řadí obrázky (komiks) podle posloupnosti děje
13. KLADY A ZÁPORY
- Žáci píší klady a zápory např. Jak se jim líbila kniha?; Charakteristika postav.; Popis děje.
14. QAR METODA
- Žáci vyplňují tabulku
15. KATAPULT
- Žáci vyplňují podle zadání a textu tabulku
K Koukni se na obálku knihy.
A Autor a jeho tvorba?
T Titul/název knihy, co říká?
A Adresát této knihy? Pro koho je?
P První strana?
U Uhodni hlavní myšlenku.
L Lépe si prohlédni obrázky.
T Teď rozeber děj. Čas, místo, postavy.
16. PODVOJNÝ DENÍK/PODTROJNÝ DENÍK
- Žák napíše citaci z textu (úryvek) a k němu svojí myšlenku/komentář, při potrojném deníku napíše
jiný žák další myšlenku
17. DOPIS HRDINOVI/AUTOROVI
- Žáci napíší dopis pro hrdinu/autora z příběhu, reagují na daný děj knihy
18. ČTENÁŘSKÝ DENÍK
- Žáci si vedou zápisy o přečtených knihách (zápisník knihomolíka, aj.)
19. VÝSTAVENÍ KNIH
- Žáci mohou mít ve třídě velikou housenku/strom/květinu, kam zapisují přečtené knihy i s recenzemi
- Mohou mít i svou vlastní
20. OSNOVA PŘÍBĚHU
- Žáci tvoří větnou/obrázkovou/pojmovou osnovu příběhu
21. SKLÁDÁNÍ PŘÍBĚHU
- Nastříhaný příběh mají za úkol žáci složit podle děje
22. ZMATENÝ PŘÍBĚH
- Žáci ve známém příběhu hledají chyby/nepřesnosti/nejasnosti
23. VLASTNÍ KONEC
- Žáci mají za úkol vymyslet/domyslet jiný konec příběhu
24. NAKRESLI PODLE SEBE
- Žáci mají za úkol podle sebe (nesmí koukat k sousedovi) postavu/prostředí z příběhu
- Na závěr srovnání mezi sebou (jak to každý vidí jinak)
- Lze použít u neznámých slov->  působí ta slova na žáky odlišně
25. KOMIKS
- Žáci vytvoří komiksový příběh dle daného textu

Žádné komentáře:

Okomentovat