Aktivity mimo učebnice

Náměty na aktivity
1) Bomba – Tikající bomba koluje mezi žáky v kroužku. Určí se písmeno, na které se vymýšlejí slova. Pokud bomba bouchne, písmeno se změní. Slova by se neměla opakovat. (ČJ)

2) Drátky/Modelína/Vlastní tělo – Žáci modelují písmena/číslice s drátků. (ČJ, MA)

3) Probudí nás … – Učitel/vybraný žák jmenují různá slova. Pokud v nich zazní dané písmeno (určené na začátku aktivity), žáci se narovnají v lavici (jinak leží). Lze hrát s čísly i při matematice. (ČJ, MA)

4) Házecí hrací kostky – V kroužky učitel hází kostky (modrá je pro začátek číslo, ze kterého se
vychází; červená odečítá; zelená přičítá). Žáci podle pravidel kostek počítají. (MA)

5) Panák – Učitel na tabuli nakreslí jednoduchou lidskou postavu a do jejích částí těla napíše číslice.
Poté říká nahlas příklady a žáci se dotýkají té části těla, kde je napsaný výsledek. Lze ztížit a napsat
na 2 panáky, poté je práce ve dvojicích. Lze použít i na český jazyk, pak se napíší na panáka
písmena. (ČJ, MA)

6) Nezbedná ruka 
           a) Učitel na tabuli připraví nedopsaná písmena/čísla. Žáci mají za úkol je dopsat.
           b) Učitel připraví zpřeházení čísla/písmena/slova. Žáci mají na úkol je seřadit. (ČJ, MA)

7) Čtení na koberci – Učitel či žák, který dobře čte, předčítá žákům knihu. (ČJ)

8) Písmenkové kostky – Učitel hodí kostkou s písmeny a žáci ve skupinách vymýšlí slova začínající na dané písmeno. Co nejvíce slov. (ČJ)

9) Matematický král jinak – Učitel dává příklady, žáci stojí a vyvolaná dvojice je počítá. Kdo je
rychlejší sedne si. (MA)

10) Bingo – Tabulka 3×3, žáci si do ní napíší čísla (z daného rozmezí). Poté učitel dává příklady a žáci si škrtají čísla, která jsou výsledky příkladů. Spojením 3 po sobě jdoucích získávají bingo. (MA)

11) Čtenářské karty, hraní rolí – S žáky učitel přečte text (pohádku), poté si žáci vyberou kartu (autor
– pokračuje v příběhu; ilustrátor – maluje obrázek příběhu; badatel – vybere si téma, na které pak
hledá jiné informace; novinář – vymýšlí článek k textu; vypravěč – převypráví příběh; hledač slov –
hledá zajímavá slova) a pokračují dle pokynů na kartě. (ČJ)

12) Pantomima – Žáci dle vylosovaných kartiček napodobí beze slov daný pojem. Ostatní hádají. (ČJ, PRV)

13) Vyměň si místo – Žáci sedí na polštářcích. Každý něco zastupuje (písmeno, číslo, pojem). Učitel
říká informace (příklady, slova, definice) a žáci, kterých se to týká, si mění místo. Např. rozdáme
čísla 3 dětem číslo 5, 5 dětem číslo 6, atd. Pak říká učitel příklady a žáci toho výsledku si mění
místo. (ČJ, MA, PRV)

14) Běhací diktát – Učitel po třídě schová karty se slovy a žáci je chodí opisovat. Ve slovech mohou být vynechaná písmena, nebo jen přepis, či opis, nebo příklady. (ČJ, MA)

15) Hádej – Učitel rozdá kartičky s pojmy/definicemi. Žáci mají za úkol přijít na to, co mají společné. Např. pes, prak, poník, piškot -> všechny mají společné písmeno P, na které začínají. (ČJ, PRV)

16) Na popelku - Rozstříhané kousky komiksu/obrázku žáci skládají dohromady. Komiks podle děje.
(ČJ, PRV)

17) Dramatizace textu – Žáci vymýšlí krátké divadelní představení na daný text, který si s žáky učitel
nejprve projde. (ČJ)

18) Horké křeslo – Jeden žák vystoupí před skupinu. Učitel mi určí, nebo si žák vymyslí co je a pomocí instrukcí žáky dovede k řešení. Např. Jsem zvíře, pruhované, zrzaté, nebezpečné. Žeru maso. Žiji v Indii. -> tygr. Nebo např. Jsem sloveso čísla jednotného, první osoby a přítomného času. Vyjadřuji pohyb ruky a pera. -> Píši (ČJ, PRV) -> Lze formou otázek, na které odpovídá žák ano/ne. - Těžší

19) Myslím si … - Učitel myslí na nějaké slovo/číslo a popíše ho dětem. Žáci hádají. Např. Myslím si
číslo, které je mezi 1 a 3. Nebo např. Myslím si slovo, které má 3 písmena a začíná na P, končí na S,
vyjadřuje zvíře. (ČJ, MA)

20) Kimova hra – Na krátký čas mají žáci svým očím zobrazený slova/písmena/čísla/předměty, pak je
učitel zakryje a žáci píší nejlépe všechna, která byla zobrazena. (ČJ, MA, PRV)

21) Šibenice – Žáci mají na tabuli napsané čárky dle počtu písmen ve slově, který mají uhádnout. Hádají nejprve písmena, pokud řeknou špatné slovo, přikreslí se kousek obrázku šibenice. (ČJ, PRV)

22) Pexeso – Žáci hledají 2 karty, která k sobě patří. Karty mají stejnou stranou nahoru. Pokud nenajde 2 stejné, tak hraje další hráč. (ČJ, MA)

23) Tichá pošta – Jednomu žáku učitel něco pošeptá a on to pošeptá dalšímu. Konečný žák to řekne
nahlas. (ČJ, PRV)

24) Monopoli – Žáci chodí po třídě a semknou se do počtu podle čísla, které řekne učitel. (TV, ČJ)

25) Hledej ve třídě – Žáci mají za úkol najít ve třídě předmět/slovo/písmeno, podle zadání učitele. (ČJ, PRV)

26) Ozvěna – Žáci opakují po učiteli pohyby/zvuky/slova…

Žádné komentáře:

Okomentovat